Data for Luft/Vand varmepumper skal læses med LUP !
Hvis man søger efter reelle oplysninger om varmepumper på nettet, finder man meget hurtigt ud af, at informationerne er få og små. Bare det at finde fyldestgørende og troværdige data er lidt af en opgave.
Mine egne erfaringer viser, at luft/vand varmepumpe-annoncer primært drejer sig om mindre anlæg op til en varmeeffekt på max 12 – 16 KW. Dette har noget at gøre med, at man i private huse normalt kun råder over El-grupper med 16 Ampres sikringer.
Dette kan vel ændres? Ja, men så snakker vi evt. om et nyt jordkabel, nye såkaldte ”mastsikringer” (disse kan også sidde i et skab ude ved vejen). Så skal der også betales for den ekstra strøm-kapacitet, som man herefter råder over. Altså – alt i alt – en bekostelig affære !
Skal vi holde os indenfor grænsen på de ca. 16 KW, betyder det altså, at vores varmebehov skal være tilsvarende begrænset. Luft/Vand varmepumper ”kræver” således et nyere/mindre og meget velisoleret hus, for at have varmeeffekt nok til opgaven.
Hvis man har et ældre hus på f.eks. 150 m², som er opført før 1960, skal man som et minimum have en varmeforsyning på 20 KW, jfr. kurven som findes under fanen ”Energi Fakta”.
Nu vil man så umiddelbart kigge efter en varmepumpe hvor både betegnelse og data ”lover” noget i retning af 20 – 25 KW. Er dette så optimalt? Tjaa – man skal så være opmærksom på, at mange fabrikanter opgiver den maksimale varmeydelse for ”varmepumpen”, selv om mere end halvdelen af effekten stammer fra et almindeligt El varmelegeme i vandtanken.
Snyde Data sælger varmepumper på falsk grundlag.
Det værste eksempel, jeg lige er faldet over er, at en model XX-9 viste sig at være en ”STOR” varmepumpe på kun 2,5 KW plus en El-varmepatron på 6 KW. Dette giver kun en samlet effekt på 8,5 KW, men så har man vel lov til at runde lidt op – eller hvad ? Fakta er, at man så stort set, eller i det mindste overvejende, har købt ren El-varme for rigtig mange penge.
Det er også nærmest kriminelt at oplyse ”vidunderets” COP-tal alene for varmepumpen. Denne ”Coefficient Of Performance” data er desuden målt direkte på indedelens output, for nu at bruge det gode danske ord. Det vil altså sige, at man helt glemmer den ”rene” El-varme på 6 KW til El-patronen, cirkulationspumpen, som skal pumpe det varme vand rundt til radiatorerne, og det – ikke uvæsentlige – tab i rørerne i det gamle hus !!
God gammeldags El-varme tager over, når det er koldt.
Bemærk, at El-varmepatronen ikke gør et stort nummer ud af at ”hjælpe til”, den kobler blot ind via en termostat, når den meget lille varmepumpe – i den meget store indpakning – ikke kan følge med. Nå ! – det er ikke værre end skidt – man får jo syn for sagen, når årsopgørelsen fra El-selskabet dumper ind ad døren !!!
Lad os lige fortsætte vores eksempel med det ældre hus.
Lad os antage, at vi har fundet en 25 KW varmepumpe, hvoraf man ”kun” har en 10 KW El-varmepatron, som hjælpevarme.
Vil et sådant anlæg så kunne erstatte et gammelt oliefyr 1 til 1?
Her vil jeg nok også være lidt skeptisk. Det gamle oliefyr har måske haft en nominel varmekapacitet på 30 – 40 KW, altså rigeligt til huset. Fyret har været fra en tid, hvor man måtte/kunne cirkulere 90 grader varmt vand i centralvarme anlægget, når det var rigtigt koldt ude. Dette er husets radiatorer dimensioneret efter, og de vil således være for små, når man nu kun må sende 60 grader varmt vand rundt. Dette er lovpligtigt, så små fingre ikke brænder sig.
Det er dog også meget belejligt for pumpen, som vil have meget svært ved at producere 90 grader varmt vand. Langt de fleste varmepumper begrænser centralvarmevandet til max. 55 grader. Hvis man har gulvvarme-slanger i hele huset – hvem har det ? – begrænses fremløbet til ca. 35 grader. Det er noget en varmepumpe meget nemmere kan leve op til, uden at blive vildt dyr i drift. Bemærk også, at forskellen imellem 55 og 90 grader i radiatorerne vil opleves som en halvering af varmeforsyningen til stuen, eller et hvilket som helst andet rum i huset.
En varmepumpe skal altså have hjælpevarme fra anden side.
Mit bedste gæt er, at man meget hurtigt vil opleve, at man ikke kan holde varmen i en kold periode. Det er også påfaldende, så mange der annoncerer med, at det vil være ”smart”, at supplere med en solfanger, som kan kobles direkte til vandtanken på anlægget via en allerede indbygget varmeveksler.
Dette gælder også annoncer for jordvarme. Her fandt jeg et forslag om, at sende det varme vand (kølemiddel) fra solfangeren ned i jorden til ”køleslangerne” for at undgå, at haven blev underafkølet. Dette er da en indrømmelse af dimensioner, eller måske en bydende nødvendighed !! Bemærk, at man nu skal betale for to typer ”grøn” energi, ligesom haven måske skal graves op to gange, for at lægge den ekstra ”varmeslange”ned i jorden !! Nu snakker vi ! – sikken en masse mængderabat vi kan kræve – for slet ikke at tale om håndværkerfradraget ;o)
Mange annoncer omtaler også, at gulvvarme i hele huset er en fordel, ligesom man bør overveje at foretage efterisolering af huset, og evt. sætte nye vinduer og døre i samtidigt med varmepumpe-projektet. Selve den store luft/vand varmepumpe er måske ikke den dyreste udgift, når det kommer til stykket !!
Den gamle vits begynder at give mening !
Er der ikke en gammel vittighed der lyder sådan her: ”Det er så langt ude på landet, at man tager husene ind om vinteren”. Nu ved vi hvorfor !
Jyden
20 kw til 150kvm? der vist noget galt med dine beregninger
Ole Toft
Hej Jyden, Huset i eks. er jo fra før 1960. Hvis huset er efterisoleret, er det en anden historie. Ved -25 grader ude, skal man også kunne holde varmen !